Random question from my husband❤

Okay, I am complicated. One simple question always lead to endless sleep and I just have to write down about this one because I think this is important. But, don't continue reading if you don't like what you are reading.

Beberapa bulan yang lalu, masa bercuti sy tertinggal pil perancang di hometown. Jadi laki sy jadi mangsa la kena suruh beli yang baru...dari airport sampai la pharmacy paling dekat dengan rumah barulah jumpa. Kemudian masa makan (yeah...kmi mmg jenis masa makan pun nda habis2 cerita. Malah paling best topik selalu keluar masa makan😆).

H: kau tau ka pil kau tu dibuat di India.
W:Jadi?
H:Kalau dia berkesan kenapa India ada 1.3 billions population
W:Tidak tau la. Mungkin accident.

Kemudian, tadi petang mcm kebetulan saja ini cerita dari India limpas masa sy buka TV. Mau habis sudah tapi sempat tengok part yg ada kaitan dgn isu d atas.

Ringkasnya, Doc ni cakap in India...talking about that part of human body dianggap lucah. Kita semua tahu bagaimana satu nyawa itu bermula tapi bila bercakap pasal ni kita anggap itu lucah. 

Bila anak dara datang haid, we don't talk about it.Bila kita ada masalah organ yg berkaitan dengan reproduction, we don't talk about it. Apa lagi bab perancangan keluarga?

Kemudian sy teringat masa kecil2 dlu selalu nenek2 cakap hati2 kalau membuang air d belukar, nanti rusa minum air kencing boleh pregy. Do you understand apa dia cuba cakap?

Me?? The innocent me...wow,begitu ka pula tu. Boleh juga ka begitu.

Sampai satu hari sy baca news (umur sy dalam 28thn masa tu) yang seorang perempuan di India kena raped masa buang air kecil di belukar. 

Sekarang dapat ka kamu kaitkan cerita si nenek dengan ini news....

Begitu la kan perumpamaan yg sangat dalam ba....28tahun baru ku faham.

Sy rasa kita patut belajar slow talk dengan anak2 kita pasal reproduction. Bukan untuk ajar diorg benda tak baik tapi untuk perlindungan dan pengetahuan diorg juga.

Anyway, ini mmg topik yg susah. Tapi kalau boleh at least untuk anak perempuan :

Mummy, please be there for her first period. She needs YOU.


Comments

  1. Ya, btul. Bila kluar topik ni memang mcam agak susah kan mau explain. Especially mother like us. Mau terangkan dengan anak-anak mcam berat mulut tu atau lebih kepada kita sebenarnya tidak ada idea mcam mna mau terangkan, sebab kita di masa membesar pun di didik begitu.. Tapi now zaman berubah, we need to change too...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

One step a day for now i am okay with it

Dream house